Information

Havneudvikling. Mere musikalitet og mangfoldighed, tak

Fyens.dk 05/02/2017 af Jørgen Frederiksen formand i Foreningen til bevarelse af Svendborg Havn

Der sker også gode ting på Svendborg Havn, det skal man huske sig selv på. Svendborg er på en måde begivenhedernes havn. Der er de rent maritime begivenheder. Der er Silver Rudder, der er afslutningsfesten til Fyn Rundt for bevaringsværdige træskibe, der er regatta med klassiske lystfartøjer, der er æbleræs og så videre.

Der er aktiviteter på Frederiksøen. Der er plads til kunstnere og drømmere, til fest, foredrag og til lystfartøjsmuseum. Fortsat er der aktivitet hos Ring Andersens træskibsværft, og igen er der gang i et værft for rigtig store skibe hos Petersen og Sørensen, hvor Samsøfærgen i skrivende stund rager højt og flot op over den blå dok.

Det virker som om byens udvikling styres i en febrilsk leflen for ethvert initiativ, der indebærer ny bygningsmasse. Stemningen er, at hvis ikke vi hopper på toget, kører det uden os.

Hvis man går en tur ned på Baagøe & Riber-grunden kan man endnu se gamle trælader til tømmer, gamle utransformerede pakhuse og en prægtig villa, der i sin tid tilhørte ejeren af det imponerende kompleks. De rødmalede træhuse var karakteristiske for maritime miljøer langs kysterne i Danmark. Og langs Svendborg Sund findes fortsat et par reminiscenser. Eksempelvis på Jacobsens Plads i Troense. Dette sted sammen med Baagøe & Ribergrunden skal man huske at få besøgt i den nærmeste fremtid. Og man skal huske at tage godt med fotografier. For såvel Baagøe & Riber-grunden som Jacobsens Plads i Troense er i overhængende fare for at undergå en transformation til det uigenkendelige.

De fleste såvel almindelige borgere som byrådspolitikere vil påstå, at de er uhyre bevidste om Svendborgs maritime kulturarv og ikke mindst om den vigtige betydning den med sine skibe og sine kystnære industrimiljøer har for denne egn. Alligevel øjnes der en helt tydelig tendens til at alt dette underkendes, når en investor melder sig på banen. Der udvises imødekommenhed til krav om ændringer af bevaringsværdige områders status og til nedrivninger af historisk betydningsfulde bygninger.

“Så bevaringsværdige var de nu heller ikke”, må ræsonnementet være. Der gives efter i forhold til bebyggelsesprocenter, begrænset tilgængelighed og byggehøjder.

Der ligger i kommunens eget arbejde for udviklingen af Svendborg Havn en masse planer med virkelig gode intentioner. Der findes et materiale, der dokumenterer, at Svendborg Havn er Danmarks bedst bevarede erhvervshavn i forhold til fortsat eksisterende spor gennem dens historie. Men i det bybillede som øjnes i en nær fremtid vil disse autentiske elementer forekomme som et miniputlandskab i Legoland, fordi den ny kontekst er totalt ude af proportioner.

Denne eftergivenhed begrundes med, at det kun således er rentabelt at udvikle nye boliger langs Svendborg Havn. Men hvis det er sandt, så er boliger her måske slet ikke det rigtige. Måske er bygningsmassen slet ikke det rigtige. Det virker, som om byens udvikling styres i en febrilsk leflen for ethvert initiativ, der indebærer ny bygningsmasse.

Stemningen er, “hvis ikke vi hopper på toget, kører det uden os”. Men det er som Gary Larson-tegningen, hvor en ko i køen til slagteren forsøger at snyde sig foran. Man synes ikke at fatte at denne hovedkuls udvikling smadrer alt det, der gjorde Svendborg til noget særligt.

Måske er eksempelvis parken, som en lokal arkitekt i sin tid foreslog, alligevel det bedste forslag, hvis man fraregner selvsamme forslags idé om et højhus på vej mod Christiansminde. Der er masser af tom bygningsmasse i Svendborg, samt ledige byggegrunde. Men så længe man er klar til at demontere det ene historiske vigtige miljø efter det andet direkte i vandkanten for at udvikle boliger, ja, så er det jo det umiddelbart mest attraktive.

Men vi skal bare huske på, at vi, hver gang vi demonterer et historisk vigtigt anlæg til fordel for boliger, gør vores egn kulturelt fattigere. Element for element fjernes det, der gør stedet til noget særligt. Med den pågående afvikling af byens særkende, dens intimitet, detaljerigdommen i facaderne, træladerne på havnen og ikke mindst begrænsningen af formel eller uformel offentlig tilgængelighed i kommende boligområder, så er Svendborg som alle andre byer, blot med en beliggenhed, der før gjorde den eksotisk, men nu alene afsides.

Det er som om, at ledende skikkelser i Svendborg har sat sig for at modbevise den antagelse, at byens vigtigste varemærke er det, der knytter sig til vores maritime kultur og historie.

Der konkurreres om værtsskab til gymnastikstævner, postes penge i omfattende planer for idrætsanlæg, der arrangeres cykelløb og filmfestivaler. Og det er alt sammen godt nok, men måske er byrådets prioriteringer lidt fantasiløse. Hvis vi kigger på alle de andre middelstore byer, så er det lige præcis de samme ting, som de arbejder med, om end ofte i endnu støre skala. Således ender Svendborg som en blandt alle de andre. Altså ordinær.

Med afsæt i havnens status som Danmarks bedst bevarede har vi endnu muligheden for at udmærke os som noget helt særligt. At tilbyde noget de andre ikke har. Eksempelvis muligheden for at sejle helt ind i historien. Sejle ind i et pittoresk og poetisk havnerum, hvor der fortsat ligger træskibe, arbejdsflåder, flydedokke, små færger, slæbebåde, isbrydere og lystfartøjer. Men også små erhvervsbygninger, trælader, proviantbutikker, uanvendte arealer, oplagringspladser, gyder, projekter i venteposition. Sprækker hvor fantasien fortsat kan vokse – for fattig og rig, ung og gammel, fastboende og gæst.

Med en boligmasse så omfangsrig som meget tyder på og med et vaklende byråd i spørgsmålet om prioritering af ovenstående er der grund til at frygte, at der i det nye bybillede ikke levnes plads til mangfoldigheden på Svendborg Havn. Således bliver det også mere og mere krampagtigt at høre afvisninger på en hver sammenligning med boligbyggeriet på Nyborg Havn eller andre havnebyer, hvor netop boligbyggeriet har lagt kajerne øde.

Det er ikke alene skibene, der skaber stemning på Svendborg Havn. Det er ikke alene bygningerne eller kajerne. Det er samspillet, og hvis man fjerner et medlem i dette orkester, så er festen forbi. Med dette skal således udtrykkes et inderligt ønske om at Svendborg byråd vil udvise mere musikalitet i deres arbejde med Sydfyns maritime kulturarv samt by og havneudvikling i Svendborg.

Politikere ønsker ikke boliger på Jacobsens Plads

Fyens.dk 26/01/2017
Mens Socialdemokraterne og Venstre siger helt fra overfor et boligprojekt på Jacobsens Plads, er Konservative mere tøvende.

Troense: Det ser ikke umiddelbart ud til, at der er politisk vilje til at give tilladelse til boliger på Jacobsens Plads i Troense, sådan som ejeren ønsker det.

Spørger man lederne af de to største partier i byrådet, er svaret negativt.

– Det har vi et helt klart svar på, siger Bo Hansen (S).

– Den nuværende lokalplan er ret præcis i forhold til bevaringsværdi og målsætning, og vi kommer ikke til at lægge stemmer til boligbyggeri.

– Bygningerne er i dårlig stand, men det er ikke et argument i sig selv. Vi synes i stedet, at området skal løftes, så det kan anvendes af offentligheden. Jeg håber, borgergruppen har ambitioner om at løfte området. Vi vil i hvert fald gerne præsenteres for et alternativ til at lade det ligge hen som nu.

– Det er jo kommunen selv, der har defineret, at der skal passes godt på, at den bevarede kulturarv ikke ændres. Når vi har så præcis en plan, giver det ikke mening, hvis vi begynder at ændre i den, siger Bo Hansen.

Lars Erik Hornemann (V) forstår slet ikke, at spørgsmålet overhovedet kommer på bane.

– Jeg forstår ikke helt, hvorfor fonden lige pludselig ønsker at sælge det som en villagrund. Det savner jeg en god begrundelse for, men det skal også siges, at jeg heller ikke talt med dem om den sag endnu, siger han.

Han ser i stedet perspektiver i, at der er borgere, der er indstillet på at restaurere stedet.

– Nu kan det måske blive borgerdrevet, hvis der er en forening, der kan tage over, og når der er borgere, der gerne vil realisere det projekt, som vi fra kommunen jo også har bakket op om, så forstår jeg ikke helt, hvorfor man ikke er tilfreds med det. Det var jo netop det, de gerne ville med fonden, og som var formålet for den.

– Borgerne vil lægge en masse ressourcer og energi i det, og så længe det sker, er der ikke noget behov for at ændre på noget, synes jeg. Jeg lægger i hvert fald meget stor vægt på den bevarende lokalplan.

 

K er i dialog

Lidt mildere toner lyder fra de konservatives Henrik Nielsen.

– Nu holder vi først og fremmest et møde med ejerne for at høre, hvad det er, de ønsker. Men vi lytter selvfølgelig også til, hvad der rører sig i området. Det er positivt, at der er borgere, der er interesserede i at løfte opgaven med at bevare stedet. I den forbindelse er der en økonomi, der skal på plads, og der må vi se, hvordan vi kan balancere det mest hensigtsmæssigt, siger han.

– Vi har tidligere været i dialog med fonden, hvor vi syntes, de skulle arbejde videre med at realisere den seneste plan. Det lykkedes ikke, så nu må vi se, hvad vi så kan gøre. Det er klart, at de har en interesse i at få så meget økonomi som muligt ud af det.

– Jeg har ikke nærlæst den bevarende lokalplan endnu, men den vil også indgå i dialogen, og det skal være gode argumenter, der kan tilsidesætte sådan en lokalplan. Afsættet må dog være, at den skal respekteres. På den anden side kan bygningerne også nogle gange have ændret sig så meget gennem årene, at bevaringsværdien kan være så forringet, at stedet ændrer status. Det ved jeg ikke, men i første omgang som sagt en dialog med ejerne.

Troense-sag sættes på standby

Fyens.dk 26/01/2017Fonden Jacobsens Plads lægger alle planer for den gamle værftsgrund på køl i respekt for det bestyrelsesmedlem og stifter lensbaron Niels Iuel-Brockdorffs nylige død.

Troense: Det bliver ikke lige nu, der kommer et svar på tilbuddet fra en borgergruppe om at købe Jacobsens Plads af fonden af samme navn. Bestyrelsesformand Bent Krogh-Jensen har godt set i avisen, at der er nogen i Troense, der gerne vil købe grunden, når den en gang sættes til salg, men han har ingen kommentarer på nuværende tidspunkt.

– Vi har lige mistet et bestyrelsesmedlem (lensbaron Niels Iuel-Brockdorff. red.), og vi er slet ikke parate til at forhandle med nogen lige nu, siger han.

– Men vi har heller ikke travlt. Nu har vi i 18 år forsøgt at skabe en god løsning for Jacobsens Plads, og det er desværre ikke lykkedes. Vi vil i stedet overveje, hvad der skal ske. Uanset hvad, så skal grunden sælges, da vi ikke kan leve op til det oprindelige formål med at etablere et maritimt projekt på stedet.

– Som tidligere sagt, er der nogle juridiske spørgsmål omkring anvendelsen til boliger, som skal undersøges, men det haster slet ikke. Vi skal nu have defineret, hvad der så skal ske, men en ting er sikkert: Provenuet af et salg skal gå til et almennyttigt formål, siger Bent Krogh-Jensen.

Hvem der i givet fald tilgodeses, er ifølge formanden heller ikke endeligt besluttet. Han bekræfter dog, at Danmarks Museum for Lystsejlads er med i bestyrelsens tanker.

Og på den måde vil en ring eventuelt blive sluttet, for det var netop med det museum i tankerne, at grunden blev købt af fonden tilbage i 1998.

Jacobsens Plads

Fyens.dk 23/01/2017

1848: Baron Iuel-Brockdorff, Stamhuset Thorsing (Valdemars Slot, red) lejer to strandhaver ved Troense Strandvej til skibsbygmestrene brødrene Hans og Christen Møller, som anlagde en skibsbyggeplads med blandt andet det planhus, der stadig står i dag og er bevaringsværdigt i kategori 3.

1850: Stabelafløbning for værftets første nybygning, skonnertbriggen “Peter & Lauritz”. Værftet sydede af aktivitet, og flere store skonnerttyper blev søsat fra pladsen.

1888: Rasmus Møller, der var søn af den ene af de to ejere, stopper værftsaktiviteten, da han overtager færgeriet ved Vindeby. Derefter lå pladsen bare stille i nogle år.

1891: Zakarias Thorvald Jacobsen, der er færing, overtager værftet, og der bliver igen livligt på stedet.

1920: Den tremastede sletskonnert “Neptun” bliver den sidste nybygning på værftet. Efterkrigstidens afmatning på fragtmarkedet og konkurrencen fra motorskibene kunne også mærkes i Troense. Jacobsen slog sig på handel med kul og koks, og værftet ændrede karakter til oplagsplads.

1926: Kulhuset opføres.

1940’erne: Reparationsarbejderne ophører.

1950’erne og 1960’erne: Lokale lystsejlere benytter stedet som ophalerplads for deres både.

1974: Skibsbygger Michael Kiersgaard etablerer “Troense Træskibsværft” på stedet. En stigende interesse for at bevare gamle træskibe gav ordrer på flere af slagsen, blandt andet ombygning og rigning af den tremastede bark “Kaskelot”. Da det gik bedst, beskæftigede værftet 20 mand.

1979: Kiersgaard indgår kompagniskab med Poul Hartvig Nielsen og fire år senere også dennes bror Bent. 1985: Michael Kiersgaard bruger mest sin tid på chartersejlads, og af ukendte årsager vælger brødrene Nielsen at forlægge til Ærøskøbing. 10 mand bliver arbejdsløse i Troense, og Jacobsens Plads har ligget hen siden.

1998: Jacobsens plads købes for 3,1 millioner kroner af et konsortium bestående af netop afdøde lensbaron Niels Iuel-Brockdorff, tidligere Kompan-direktør, Mogens Fenne Frederiksen, England og Poul-Jørn Lindberg, PAM-Holding A/S. Der etableres en fond med navnet Fonden Jacobsens Plads. Formålet er “at eje, drive og bevare ejendommen Jacobsens Plads, Troense”. Tanken var i første omgang at skabe aktiviteter i forbindelse med museet for lystsejlads, der dengang boede på Valdemars Slot. Senere har flere projekter været på tale, blandt andet et søfartsmuseum. Senest et maritimt kulturprojekt med renovering af joller og andre fartøjer, udlejning af bedding, kajaksejlads og fritidsfiskeri, et historisk informationscenter samt en badeklub.

2017: Fonden Jacobsens Plads opgiver af finansiere projektet og ønsker tilladelse til at sælge grunden til boligformål. En borgergruppe ønsker at overtage den for at bevare stedet for dets rekreative og kulturelle værdi.

Bevar den maritime kulturarv

Fyens.dk 17/01/2017

Carl Elmer Schön, gæstesejler, Ulvegade, København.

Læserbrev: Har man veneration for dansk søfartshistorie, således også for de fantastiske småværfter, der har været med til at tegne Sydfyn som et af Danmarks maritime centre, så kunne man i flere omgang blive nedslået ved læsning af FAA 6/1.

Første gang ved omtalen fra Rudkøbing, hvor kommunen ikke prioriterer bevarelse af beddingsanlægget ved det lukkede bådebyggeri. Dernæst i den følgende artikel, hvor det blev annonceret, at Jacobsens Plads; det gamle strandværft i Troense, med stor sandsynlighed ender som villaer.

Hvis det går som så, vil der blive sat punktum for maritim kulturarvsbevaring ved to helt unikke anlæg i Det Sydfynske Øhav. I begge tilfælde henvises til, at de forfaldne anlæg vil være for dyre at sætte i stand. Man undrer sig over, hvorfor det er kommet så vidt.

Det fremgår, at der har været søgt om støtte til at udvikle et maritimt projekt på Jacobsens Plads, men at man ved afslaget om fondsstøtte har besluttet at sælge – sandsynligvis til boligbyggeri. En trist løsning. Ejerfonden vil donere overskud til sociale formål.

Spørgsmålet er, om det i denne specifikke sammenhæng ikke ville være bedre at donere Jacobsens Plads til Troense Beboerforening eller et lignende initiativ med lokal forankring med en klausul om, at stedet skal bevares som offentligt tilgængeligt maritimt kulturmiljø.

Både i Rudkøbing og i Troense har lokale initiativer vist vejen med afsæt i gode traditioner fra andelsbevægelser, folkeaktier og lignende. I Troense har man genåbnet den gamle købmand og i Rudkøbing har man restaureret Ørstedpavillonen og det gamle træpakhus og senest badeanstalten, hvor lokale simpelthen bare er gået i gang. Fantastiske initiativer som er groet nedefra, hvor man har løftet i flok og hvor medejerskabet har været motiverende drivkraft.

Projekterne har opnået støtte i forlængelse af lange seje træk, og mon ikke det samme ville kunne lade sig gøre på beddingen i Rudkøbing med grønt lys fra kommunen og på Jacobsens Plads, hvis det formelle ejerskab og dermed medejerskabsfølelsen blev overdraget til lokale brugere, i hvis hænder ideerne kunne vokse langsomt, men stødt.

Stederne findes endnu og drømmene lever rundt omkring. Om stederne skulle leve videre en tid i deres, om ikke andet, så pittoreske forfald er dog at foretrække frem for det i avisen forelagte – nemlig kulturarvens totale forsvinden.

Der er meget miljø at bevare

Fyens.dk 28/08/2002

SYDFYN: Sydfynske lokaliteter er rigt repræsenteret blandt de miljøer, som museumsinspektør på Langelands Museum, Ole Mortensøn, gør opmærksom på i en nyligt udkommet rapport “Fynske kystmiljøer”.

To søkøbstæder er særlig nævnt, nemlig Ærøskøbing som 1800-tallets lille provinsby med en velbevaret gammel havn. Og Svendborg er i bogen repræsentant for 1900-tallets industrihavn med et stort register af de aktiviteter som kendetegnede en større provinshavn.

Rapporten giver mange roser til Troense, der beskrives som den bedst bevarede og mest charmerende tidlige 1800-tals skipperby. Forfatteren mener, den rangerer på højde med Dragør og Sønderho. Pilekrogen er den tilhørende, uforstyrrede naturhavn, hvor områdets ældste skibsbyggeri foregik.

Blandt udvalgte skipperbyer er Ommel som eksempel på den sene skipperby, fremvokset i årene fra ca. 1860 til 1910. Forfatteren skriver, at byen desværre er præget af forfald og manglende omsorg for husenes særpræg.

Rudkøbing nævnes som den eneste fiskerihavn i det sydfynske område, der har et havnebassin omkranset af velholdte garnhuse.

Derimod er samtlige de tre havneanlæg, som nævnes, fra Sydfyn. Det er Marstal Læmole, Spodsbjerg fiskerihavn og Drejøs gamle havn, som er en velbevaret øhavn fra slutningen af 1800-tallet.

Rapporten nævner også bl.a. Ladepladsen i Lundeborg, Frederiksøen i Svendborg og Jacobsens Plads i Troense. Og så er der masser af eksempler, som kan give byernes planlæggere noget at tænke over.

– Og det er på tide at overveje og planlægge, hvis disse særlige kystmiljøer skal bevares, understreger Ole Mortensøn.

Nabo tabte sag om nyt lystbåde-center

Fyens.dk 24/05/2001

TROENSE: Et nyt internationalt center for klassiske lystbåde er blevet forsinket i to år, fordi naboen til Jacobsens Plads i Troense på Tåsinge, der skal lægge grund til centeret, klagede til Kystdirektoratet og Trafikministeriet. Naboen mente, at pladsens nye ejere lagde beslag på nogle pæle ude i sundet, som tilhørte klageren.

Både Kystdirektoratet og Trafikministeriet har nu givet den historiske skibsbygningsplads’ nye ejere medhold i, at pælene tilhører Jacobsens Plads, der for nogle år siden blev købt af Fonden Jacobsens Plads.

Det gamle træskibsværft fra midten af 1800-tallet skal nu genopføres, så det kommer til at ligne det oprindelige træskibsværft.

– Det er et stykke dansk kulturhistorie, som ikke må gå tabt, siger den ene af ejerne, lensbaron Niels Iuel-Brockdorff, Valdemars Slot.

Det vil ifølge Niels Iuel-Brockdorff koste syv millioner kroner at genopføre pladsen og etablere det ny center for de klassiske både. Det beløb skal fonden nu ud og finde. (ritzau)