Søfartshistoriker: Sådan kan skibsbyggepladsen bevares

Fyens.dk 10/03/2017 af Morten Hahn-Pedersen
– Det kræver, at man alene fokuserer på at bevare det nødvendige og undgår bemandingstunge løsninger, siger søfartshistoriker Morten Hahn-Pedersen til FAA.dk

 

Det er muligt at redde Jacobsens Plads og at fastholde relationerne til skibsbyggeri på stedet. Det vurderer en af landets førende søfartshistorikere, Morten Hahn-Pedersen, som FAA.dk inviterede til et besøg på den omstridte plads i Troense.

Som tidligere leder af de nu nedlagte søfartssamlinger i Troense og forfatter til en række artikler om Jacobsens Plads har Morten Hahn-Pedersen en særlig indsigt i skibsbyggepladsens historie og i dens bevaringsværdi:

– Som skibsbyggeplads har Jacobsens Plads i Troense i mere end 150 år været et bindeled mellem land og sø. Pladsen er en af de sidste repræsentanter for de hundreder af små skibsbyggerier, som i 1700-, 1800- og begyndelsen af 1900-tallet lå langs de danske kyster. Anlægget fremstår i dag noget brøstfældigt, men den centrale bygning, planhuset, kan sammen med bedding , bolværk og broer reddes for et overkommeligt beløb, vurderer Morten Hahn-Pedersen.

– Det kan lade sig gøre

– Gjort med omtanke og et vågent øje for afledte driftsomkostninger, kan det lade sig gøre at skabe et bæredygtigt bevaringsprojekt, som kan blive til glæde for mange. Folk og både vil fortsat kunne findes på pladsen, der rigtigt tænkt også kan blive et åndehul for både lokale og turister og indgå i kultur- og naturvejledning omkring Troense og Svendborgsund, siger Morten Hahn-Pedersen.

– Simple løsninger

– Et projekt kræver, at man alene fokuserer på at bevare det nødvendige og undgår bemandingstunge løsninger. Enhver fond kigger ligeså meget på bæredygtig drift som på anlægsøkonomi. Minimalt anlæg og bemanding, simple løsninger, frivillighed og eventuelt en driftsfond er det grundlag, der kan redde en perle som Jacobsens Plads, fastslår Morten Hahn-Pedersen.